ARVIOINNIN KOHTEET 6.LK JA 9.LK PÄÄTTEEKSI

Vinkki kuvataiteen kriteeritaulukon tarkasteluun: Keskity ”Arvioinnin kohde” sarakkeeseen. Se helpottaa suunnittelua ja arviointia.

Kun rakentaa tulevan vuoden tuntisuunnitelmia, oppimistehtävien suunnittelun voi aloittaa arvioinnin kohteista ja jopa inspiroitua normiluontoisesta tekstistä:
Esimerkiksi millaisen tehtävän puitteissa ohjaisin oppilaitani vaikkapa havainnoimaan (T1)? Mitä ja miten voisimme havainnoida ympäristöämme ennen työhön ryhtymistä? Ehkäpä otankin tehtävään mukaan yhteistoiminnallisia hetkiä. Tällöin myös tavoite T5 eli ”kuvailmaisun taitojen kehittäminen yksin ja yhteistyössä” on huomioitu. Kun olen rohkaissut ja opastanut yhteistyöhön, voin arvioida myös sen mukaista osaamista.

Yläkoulun kuvisluokassa ”Arvioinnin kohde” -kortit voisivat olla julisteena luokan seinällä kertomassa oppilaille mihin arviointi kohdistuu. Julisteeseen voi sitten tehtäväkohtaisesti viitata kertoen, miten näitä arvioinnin kohteita kussakin tehtävässä sovelletaan.

Opetussuunnitelmatekstiä sinänsä ei ole tarkoitus ”suomentaa” oppilaille.
Sen sijaan oppimistehtäväkohtaiset tavoitteet on hyvä muotoilla oppilaiden kielellä niin, että oppilas ymmärtää, miten Opsin perusteiden arvioinnin kohteita sovelletaan kussakin tehtävässä.
Esimerkiksi kun tavoitteen T1 arvioinnin kohde on ”Taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoiminen”, oppilaille kerrotaan tehtäväkohtaisesti mitä milloinkin on tarkoitus havainnoida ja miten. Arkkitehtuuritehtävässä se voisi olla vaikka pintarakenteiden eli tekstuurien havainnointia paperin läpi liidulla hiertäen, jolloin arvioinnin kohde tällä kertaa olisi oppilaille kerrottuna ”Löysit monta erilaista pintaa koulultamme”.

”Arvioinnin kohde” -kortit voivat toimia opettajan oman toiminnan ohjaamisen välineenä, kun opsia ottaa haltuun. Kokemukseni mukaan yksi asia kerrallaan ja kädessä pitäen on helpompi hahmottaa kokonaisuutta kuin näyttöruudulla rullaavaa taulukkoa selaillen.

Kortit ovat tavallaan myös opettajan itsearvioinnin väline; tulee mietittyä arvioinko sitä mitä olen opettanut ja olenko opettanut sitä mitä Opsin mukaan tulee arvioida.

”Arvioinnin kohteet” -kortteja voi käyttää myös vertaisarviointitilanteissa, joissa koko ryhmän kanssa tarkastellaan valmistuneita töitä: kenen työstä voisi löytyä vaikkapa arvioinnin kohde T11 eli ”omien arvojen kuvallinen ilmaiseminen”.

Tiivistyksenä lopuksi, että arviointi perustuu T-tavoitteisiin ja kohdistuu kolmen asiaan: oppimiseen, osaamiseen ja työskentelyyn. Ei siis oppilastöihin sinänsä, vaikka nämä kolme asiaa töissä näkyvätkin. Arvosanan antamiseen ei saa myöskään vaikuttaa oppilaan asenne, harrastuneisuus tai temperamentti. Eikä myöskään käyttäytyminen, josta annetaan oma numeronsa paikallisen opetussuunnitelman kriteereiden mukaan.
Työskentelyn arvioinnista enemmän täällä.

Kuudennen luokan kohdalla puhutaan lukuvuosiarvioinnista ja yhdeksännen luokan arviointi on peruskoulun päättöarviointia.

Lisää päättöarvioinnin apuvälineitä täällä:
Arviointikeskustelun apukortit
Päättöarvioinnin kriteerit – haitarityökalu


Muokattu 18.8.2023


Jätä kommentti